×

EDUCAȚIA MEDIATICĂ TOT MAI NECESARĂ ÎN PROCESUL DE STUDIU/LUCRU LA DISTANȚĂ

Astăzi este o iluzie să credem că putem să-i protejăm pe tineri de diversele platfome online, deoarece acestea sunt utilizate de aceștia ca instrumente de învățare, comunicare, distracție și joc. Pe parcursul unui an de zile  am prestart instruiri pentru diverse categorii de populație: copii, adolescenți, maturi. O atenți deosebită a fot acordată adolescenților și copiilor care la moment nu stuiază educația mediatică în școală, în comparație cu alte disciplime pe care le studiază la școală și posibil să nu le utilizeze în viață, ei mereu se vor uita la televizor, vor citi ziare, vor naviga pe internet și se vor confrunta cu știrile, dezinformarea, propaganda, manipularea, imaginile truncate. Iar scopul Bibliotecii Publice din satul Dubăsarii Vechi, r-nul Criuleni este informarea și formarea gândirii critece a comunităților noastre

Educația mediatică de la bibliotecă datorită faptului că se bazează pe instruirea non-formală, și diferite metode distractive de predare-învățare adună în jurul său tot mai mulți utilizatori.


Chetrușca Tudor-Dragoș ,
 elev în clasa a 5-ea, participant la atelierele organizate la biblioteca din sat. La ai săi 12 ani știe deja ce înseamnă un troll sau un profil cu „identitate falsă” pe Facebook. Într-o după amiază a fost abordat on-line de cineva stabilit peste hotare și care s-a dat drept o rudă apropiată de-a sa:„Am pățit-o și eu odată, dar n-am oferit datele mele, cum mă numesc, de unde sunt. Pentru că mă întreba: de unde ești? cum te cheamă? Și într-un final mi-a zis că e verișoara mea, la care eu întreb: cum ești verișoara mea, dacă toți verișorii meu au peste 20 de ani și nu joacă jocuri online? Eu am rămas șocat, pentru că nu credeam în astea. Apoi mi-am amintit că eu pe profilul meu am scris acolo câteva detalii despre mine, dar nu erau toate adevărate. Și vin la bibliotecă să aflu cât mai multe despre capcanele mediului virtual.”

Situații similar ca cele petrecute cu Dragoș pot fi întâlnite de oricine în mediul online, mai cu seamă de copii și adolescenți care majoritatea timpului îl petrec în fața dispozitivelor electronice. Participanții la Clubul de Educație Mediatică desfășurat la biblioteca publică deja au învățat multe lecții prețioase în ceea ce privește siguranța pe internet, capcanele spațiului online, fenomenul știrilor false, manipulare și dezinformare, depistarea site-urilor de știri false, pe lângă toate acestea prin participarea permanent la instruire au aflat ce este mass-media și care sunt funcțiile acesteia, noile media, ce  este o știre și structura acesteia, cum să analizeze corect un articol de ziar dar și multe alte informații utile.

        Pădurean Ilinca, elevă în clasa a-9-a, la fel ne mărturisește „Internetul este sursa noastră de comunicare, iar  pe rețeleel de socializare petrec în jur de 2-3 ore pe zi. Am învățat foarte multe lucruri utile de la educația mediatică, precum ar fi: comportamentul în mediul online, unde pot să mă adresez pentru ajutor în cazul hărțuirii sau intimidării în mediul online ș.a.”

Cunoștințele acumulate sunt implementate de adolescenți în realizarea știrilor de nivel local care sunt ulterior plasate pe rețelele de socializare sau distribuite prin intermediul radioului local.

Participanții la instruirile sunt adevărați mesageri a culturii informației și a educației mediatice.  Adesea adolescenții discută cu familia și prietenii despre ce au aflat nou la bibliotecă. Un asemenea exemplu este și tînăra Rebeaja Nicoleta, elevă în clasa a  11, care afirmă „Chiar și cu bunica discut, ea întotdeauna mă întreabă, cu mama pentru că ea este profesoară, ca să le spună și ea elevilor. Așa se transmite informația, pentru că acum chiar și părinții nu știu cum să se informeze corect, de multe ori ei dau peste știri false și atunci trebuie să cunoască mai multe tehnice de analiză a știrilor. Trebuie să te informezi din trei surse, să privești mai multe posturi, eu așa mă informez. Omul informat este acel protejat de lumea aceasta virtuală.”

Asemenea bibliotecii din Dubăsarii Vechi în Republica Moldova există peste 600 de bibliotecari care au obținut titlul de formator în Educație Mediatică și Informațională – data viitoare când treci pe la bibliotecă întreabă bibliotecarul despre oportunitățile de informare și formare a utilizatorilor.